RMP Platform
Facebook
LinkedIn
YouTube
rmp-nordic
  • Motivaatioasiaa
  • Tieteellisyys
    • Motivaatioteorian tieteellinen tausta
  • Sertifiointi
    • Sertifioidu Reiss Motivation Profile® Motivaatiovalmentajaksi
    • Sertifioidu Reiss School Motivation Profile® -koulumotivaatiovalmentajaksi
    • Täydennyskoulutus: Reiss Motivation Profile® -tiimivalmennus
  • Käyttö
  • Referenssit
  • Valmentajat
  • Kauppa
    • Oma Reiss Motivation Profile®
    • ”Opas yksilöiden ja tiimien motivointiin”
    • ”Opas yksilölliseen motivointiin”
  • Kirjaudu
    • RMP Platform
    • RMP Dashboard

Motivaatiotekijät vaikuttavat oppimiseen myös työelämässä

8 elokuun, 2021Kirsi ManeliusValmentajapalsta

Kirjoittaja: Annina Eklund

”Osaaminen on monen organisaation tärkein pääoma ja sen merkitys kasvaa työelämässä jatkuvasti suuremmaksi.”

Ihmisillä on sisäsyntyinen tarve olla uteliaita, oppia uutta, kehittyä ja onnistua. Jostain syystä tätä ei kuitenkaan aina osata hyödyntää työelämässä. Tarvitaan oikeanlaisia ja motivoivia osaamisen kehittämisen käytäntöjä. Kaikki eivät ole kiinnostuneita samoista asioista tai opi samalla tavalla.

Henkilökunnan motivaatiotekijöiden tuntemisesta onkin suuri hyöty, kun organisaatioon halutaan luoda toimivia osaamisen kehittämiseen tähtääviä käytänteitä. Ihminen kokee työelämässä merkityksellisyyttä ja onnellisuutta, kun hän pystyy tyydyttämään riittävästi tärkeimpiä perustarpeitaan. Myös osaamisen kehittämisen pitäisi mahdollistaa tämä.

Omien tärkeimpien tarpeiden ja arvojen tunnistaminen on tärkeää sekä johtotehtävissä toimiville että asiantuntijoille ja työntekijöille. Johtotehtävissä toimivien on tärkeä tunnistaa omat motivaatiotekijänsä ja tiedostaa, että muille eivät välttämättä sovi samanlaiset osaamisen kehittämisen tavat kuin heille itselleen. Organisaatiosta löytyy hyvin eri tavoin motivoituvia henkilöitä. Täytyy siis miettiä, miten heidänkin tarpeensa ja toiveensa voidaan ottaa huomioon.

Osaamisen kehittämistä suunniteltaessa merkittävässä roolissa ovat esimerkiksi uteliaisuuden, riippumattomuuden ja sosiaalisten kontaktien tarpeet. Henkilö, jolla on korkea uteliaisuuden tarve, nauttii jo pelkästä uuden oppimisesta. Jos tarve taas on matala, henkilö oppii todennäköisesti paremmin käytännön harjoittelulla kuin teoriatietoa pänttäämällä. Riippumattomuuden ja sosiaalisten kontaktien tarpeet taas vaikuttavat siihen, onko henkilölle mieluisampaa oppia uutta ryhmässä ja keskusteluiden kautta vai yksin.

Organisaation osaamisen kehittämisen käytäntöjä suunniteltaessa onkin tärkeintä järjestää mahdollisimman paljon erilaisia vaihtoehtoja, jotta jokainen löytäisi niistä itselleen mieluisan. Tasapuolisuuden ja laadukkaan työn varmistamiseksi osaa taidoista voidaan kehittää saman mallin mukaan kaikille (esimerkiksi työturvallisuus). Niiden vastapainoksi on kuitenkin hyvä tarjota erilaisia vaihtoehtoja, jotta jokainen pääsee riittävästi kehittymään itselleen mielekkäissä aiheissa haluamallaan tavalla. Tämä vaikuttaa positiivisesti työhyvinvointiin ja sitoutumiseen, joilla on todettu olevan pitkällä tähtäimellä suora vaikutus organisaation menestykseen.

Erilaiset motivaatiotekijät ja arvot ohjaavat päivittäin meidän jokaisen toimintaamme. Välillä ne aiheuttavat myös ristiriitoja. Organisaatioissa eroavaisuudet saatetaankin helposti nähdä haasteina. Todellisuudessa juuri nämä erot ovat kuitenkin se syy, miksi osaaminen on niin merkittävä pääoman muoto. Erilaisuus mahdollistaa innovoinnin, ongelmanratkaisun ja toimivan yhteistyön. Osaamisessa on valtava potentiaali, joka saadaan käyttöön vain, jos sitä osataan kehittää systemaattisesti.

Tekstin kirjoittaja Annina Eklund toimii yritysvalmentajana Brikillä. (https://www.brik.fi/) Anninan erikoisalaa ovat organisaatioiden osaamisen kehittäminen, tiimien kehittäminen, perehdyttäminen ja motivaatio. Hänen toinen kirjansa Osaamiskartta – Osaamisen kehittäminen työelämässä ilmestyi helmikuussa 2021.

Avainsanat

agile leadership agile organizations business agility erilaisuuden johtaminen erilaisuus etäjohtaminen huippusuoritus hyvinvointialue hyvinvvointialue itseohjautuvuus itsetuntemus johtajuus Johtaminen Johtamisen kehittäminen joukkueurheilu ketterä organisaatio Leadership mediatiedote Motivaatio motivaatiovalmennus motivation motivoiva johtaminen muutosjohtaminen Myynti neurotieteet nuoret työelämässä ohjaaminen ohjaustyö palkitseminen perehdyttäminen reiss motivation profile Reiss school motivation profile rekrytointi RMP RMP normitus sitouttaminen sote suorityskyky tiimityö työelämä Työnohjaus työyhteisö yhdessäohjautuvuus yhteistyö z-sukupolvi

Viimeisimmät artikkelit

  • Reiss Motivation Profile® at the core of the Norwegian energy giant Equinor’s Operational Leadership Development Program
  • Webinaaritallenne Z-sukupolvi työelämässä: ”Boomerit” rekrytoimassa – ohjaa ja johda
  • Johtaja! Aktivoi tiimiläistesi aivot huippusuorituksiin hyödyntämällä motivaatio- ja neurotieteitä   
  • Reiss Motivation Profile® eli RMP joukkueurheiluvalmennuksessa – case naislentopallo

Arkistot

  • huhtikuu 2025
  • toukokuu 2024
  • huhtikuu 2024
  • marraskuu 2023
  • lokakuu 2023
  • toukokuu 2023
  • helmikuu 2023
  • marraskuu 2022
  • lokakuu 2022
  • syyskuu 2022
  • huhtikuu 2022
  • maaliskuu 2022
  • helmikuu 2022
  • joulukuu 2021
  • marraskuu 2021
  • lokakuu 2021
  • syyskuu 2021
  • elokuu 2021
  • kesäkuu 2021
  • toukokuu 2021
  • huhtikuu 2021
  • helmikuu 2021
  • tammikuu 2021
  • marraskuu 2020
  • toukokuu 2020
  • huhtikuu 2020
  • maaliskuu 2020
  • helmikuu 2020
  • tammikuu 2020
  • toukokuu 2019
  • huhtikuu 2019
  • maaliskuu 2019
  • helmikuu 2019
  • tammikuu 2019
  • huhtikuu 2018

Kategoriat

  • Motivaatiotietoa
  • Valmentajapalsta

Viimeisimmät artikkelit

  • Reiss Motivation Profile® at the core of the Norwegian energy giant Equinor’s Operational Leadership Development Program
  • Webinaaritallenne Z-sukupolvi työelämässä: ”Boomerit” rekrytoimassa – ohjaa ja johda
  • Johtaja! Aktivoi tiimiläistesi aivot huippusuorituksiin hyödyntämällä motivaatio- ja neurotieteitä   
  • Reiss Motivation Profile® eli RMP joukkueurheiluvalmennuksessa – case naislentopallo
  • Tiimin ja organisaation työhyvinvoinnin motivaatiolähtöinen johtaminen

Viimeisimmät kommentit

    Arkistot

    • huhtikuu 2025
    • toukokuu 2024
    • huhtikuu 2024
    • marraskuu 2023
    • lokakuu 2023
    • toukokuu 2023
    • helmikuu 2023
    • marraskuu 2022
    • lokakuu 2022
    • syyskuu 2022
    • huhtikuu 2022
    • maaliskuu 2022
    • helmikuu 2022
    • joulukuu 2021
    • marraskuu 2021
    • lokakuu 2021
    • syyskuu 2021
    • elokuu 2021
    • kesäkuu 2021
    • toukokuu 2021
    • huhtikuu 2021
    • helmikuu 2021
    • tammikuu 2021
    • marraskuu 2020
    • toukokuu 2020
    • huhtikuu 2020
    • maaliskuu 2020
    • helmikuu 2020
    • tammikuu 2020
    • toukokuu 2019
    • huhtikuu 2019
    • maaliskuu 2019
    • helmikuu 2019
    • tammikuu 2019
    • huhtikuu 2018

    Kategoriat

    • Motivaatiotietoa
    • Valmentajapalsta

    Meta

    • Kirjaudu sisään
    • Sisältösyöte
    • Kommenttisyöte
    • WordPress.org

    Yhteystiedot

    Suomen Motivaatiotalo Oy

    +358 40 7673778
    info@motivaatiotalo.fi
    Takojankatu 7 A 20, 33540 Tampere

    Tietosuojalauseke

    Motivaatiotalo somessa

    Email
    Facebook
    LinkedIn
    YouTube

    Parannamme suomalaisten motivaatiota!

    ”Jokaisella ihmisellä on oikeus tuntea omat yksilölliset motiivinsa ja arvonsa.”

    © 2025 Motivaatiotalo