Master log in
Facebook
LinkedIn
Uusi RMP-logo
  • Motivaatioasiaa
  • Tieteellisyys
    • Motivaatioteorian tieteellinen tausta
  • Sertifiointi
    • Sertifioidu Reiss Motivation Profile® -motivaatiovalmentajaksi
    • Sertifioidu Reiss School Motivation Profile® -koulumotivaatiovalmentajaksi
    • Täydennyskoulutus: Reiss Motivation Profile® -tiimivalmennus
  • Käyttäjät
    • Asiakasreferenssejä
  • Kalenteri
  • Valmentajat
  • Koti
  • Kauppa
    • ”Opas yksilölliseen motivointiin”
    • Kirja ”Mikä sinua motivoi?”

Paremmalla itseymmärryksellä kohti tulevaisuuden työelämää

tammikuu 20, 2020Kirsi ManeliusValmentajapalsta

Kirjoittajat: Leena Ståhlberg ja Marjaana Herlevi

RSMP-koulumotivaatiovalmentajia on koulutettu maahamme nyt kahden vuoden ajan. Koulumotivaatiovalmentajien joukko tulee olemaan pian satapäinen, kun 14 Savon ammattiopiston opinto-ohjaajaa saavat alkuvuodesta omat pätevyytensä. Koulumotivaatiovalmentajat ovat pääosin opinto- ja uraohjaajia, mutta joukossa on myös nuorten kanssa toimivia psykiatrisia sairaanhoitajia, kuraattoreita, erityisopettajia, työllisyyspalveluiden asiantuntijoita sekä hanke- ja järjestötyöntekijöitä. RSMP-koulutuksen käyneellä valmentajalla on oikeus hyödyntää työssään 12–25-vuotiaiden nuorten kanssa itseymmärrystä lisäävää ja hyvinvointia tukevaa RMP-motivaatiotyökalua (Reiss Motivation Profile®) tai oikeammin siitä versioitua nuorten RSMP-motivaatiotyökalua (Reiss School Motivation Profile). Henkilökohtainen profiili rakentuu nettikyselyn perusteella ja se käydään aina läpi perusteellisesti aiheeseen vihkiytyneen valmentajan kanssa.

”Kuinka paljon nuorella onkaan näkemyksiä asioista ja myös itsestään, vaikka hän ei niitä tuo julki! Nuori osasi tosi tarkasti ja rehellisesti pohtia tiettyjä asioita, vaikka en ollut edes kuvitellut hänen ajattelevan niitä.”

Nuori voi hyödyntää motivaatiotyökaluun ja sen purkukeskusteluun perehtyneen ohjaajan kanssa omaa profiilia laajasti elämän eri taitekohdissa; koulumotivaatiossa ja sen ylläpitämisessä, elämänhallinnassa, ammatinvalinnassa, urasuunnittelussa ja esim. työ- tai opiskelupaikkaa hakiessa. Motivaatiotietous voi avata nuorelle lisäajatuksia omiin vahvuuksiinsa ja luontaisiin tarpeisiinsa sekä niiden ilmenemiseen liittyen niin opiskelussa kuin työelämässä. Tämä tietous omista henkilökohtaisista ja luontaisista motiiveista on parhaimmillaan työllistymistä edistävää ja syrjäytymistä ehkäisevää tietoa: sen tiedon avulla voi lähteä etsimään omaa alaa ja paikkaa, johon kiinnittyä, ja johon oikeasti tuntee paloa. Lisäksi profiilin purkuun käytetty aika ja henkilökohtainen keskustelu on arvokasta aikaa nuoren ja aikuisen välillä, ja se voi opiskelijan hyvinvoinnin ja jaksamisen kannalta olla hänelle yksi merkittävimmistä ja mieleenpainuvimmista keskusteluista vaikkapa esim. koko lukioaikana.

”Olin hämmästynyt, kuinka syvällekin menevään pohdintaan ysiluokkalainen kykenee ja kuinka hän oikeasti halusi pohtia asioita.”

Koulumotivaatioprofiilit ja niihin liittyvät purkukeskustelut ovat osoittautuneet laajasti itseymmärrystä lisääviksi ja hyvinvointia vahvistaviksi työkaluiksi opiskelijoiden opiskelun, jaksamisen ja valintojen tukena. Sekä nuorilta itseltään että opinto-ohjaajilta tullut palaute ollut erittäin positiivista, ja erityisen ilahduttavaa on ollut se, että myös vanhemmat ovat kiitelleet työkalun tuomaa itseymmärrystä, joka on saattanut jopa näkyä nuoren kokonaisolemuksessa uudenlaisena helpottuneisuutena tai avoimuutena. Myös koulutuksen käyneet nuorten parissa työskentelevät ammattilaiset ovat innostuneet työkalusta niin, että monenlaisia hankkeita ja suunnitelmia on laitettu vireille, ja useat ovat perustaneet oman yrityksenkin, jotta voivat tehdä koulumotivaatiovalmennusta myös itsenäisinä liikkeenharjoittajina. Parhaillaan on käynnissä usean kaupungin (Jyväskylä. Mikkeli, Kuopio, Lempäälä, Kangasala) hanke ”Ohjatusti kohti tulevaisuuden työelämää”, jonka tiimoilta monia hienoja asioita on jo tehtykin nuorten hyväksi. Esimerkiksi Lempäälässä ja Kangasalla lukiolaiset ovat saaneet omat profiilinsa, samoin Kuopiossa profiilit tullaan teettämään kaikille lukion 2. vuositason opiskelijoille. Median lisäksi myös tutkimuslaitokset ovat kiinnostuneita aiheesta, ja muutamia eri viritelmiä mm. työkalun vaikuttavuuden osoittamiseksi on viritteillä (esim. Itä- Suomen yliopiston ohjauksen ja psykologian laitos).

Koska me molemmat koulumotivaatiovalmentajien kouluttajat ja RSMP- valmentajakoulutuksen kehittäjät olemme valmentavan ohjauksen ammattilaisia ja opiskelleet yliopistossa ohjausta tieteenalana, korostuu pitämässämme koulutuksessa myös vahvasti ohjauksellinen puoli: kuinka kohdata nuori oman profiilinsa äärellä dialogisessa keskustelussa, painottaen ratkaisukeskeisellä valmentavalla otteella läsnäoloon, arvostamiseen ja nuoren ajatusten kunnioittamiseen. Kyseessä ei siis ole koulutus, jossa opiskellaan ”testin tekemistä”, vaan koulutus, jonka keskiössä on nuoren ja aikuisen kohtaaminen nuorelle tärkeiden ja häntä motivoivien asioiden äärellä. Yleisin palaute valmentajilta onkin ollut, että motivaatioprofiilin avulla on helppo päästä keskustelemaan nuoren kanssa hyvinkin syvällisesti hänelle tärkeistä asioista, ja että nuorelle – kuten myös valmentajalle – kokemus on ollut positiivinen ja paljon antava. Kuten viimeisimmässä koulutuksessamme eräs lukion opinto-ohjaaja kuvasi harjoituskauttaan:

”Harjoituskauden motivaatioprofiilit olivat kuin keidas aavikolla.”

”Työkalu antaa ihanan mahdollisuuden tutustua nuoreen syvemmin. Välillä koen suurta kädettömyyttä, kun ei oikein ole mitään toimivia apuvälineitä. RSMP on osoittautunut taivaan lahjaksi.”

”Kun nuori saa profiilin kautta ja keskustelussa aidon oman oivalluksen itsestään, merkitys syntyy ja jotain lähtee liikkeelle. Tämä on loistava, asioita konkreettisesti esille tuova työkalu sen avuksi.” Yksi hienoimmista palautteista on se, kun koulutuksen jälkeen porukka on niin innoissaan, ettei malttaisi odottaa seuraavaa motivaatiprofiilin äärellä tapahtuvaa purkukeskustelua. Kaikista hienointa on kuitenkin tieto siitä, että mitä laajemmalle koulumotivaatiovalmennus leviää, sen laajemmalle leviää myös mahdollisuus yhä useamman nuoren saada tarttumapintaa omaan tulevaisuuteensa ja hyvinvointiinsa omasta itsestä lähtevistä vahvuuksista ja voimavaroista käsin. Steven Reissin sanoin: ”Tuntemalla itsensä paremmin ihmiset voivat tehdä mielekkäämpiä valintoja, jotka johtavat merkitykselliseen elämään ja vähentävät ongelmia vuosien saatossa.”

Kirjoittajat ovat pitkän linjan opinto-ohjaajia ja RMP-valmentajia. He kouluttavat Suomeen RSMP-Koulumotivaatiovalmentajia toiveenaan, että jokainen nuori saisi tuntea oman motiivirakenteensa ja hyötyä tästä tiedosta opinnoissaan ja elämänvalinnoissaan. Seuraavat RSMP-koulutukset pidetään Jyväskylässä helmi- maaliskuussa ja Lappeenrannassa maalis–huhtikuussa. Ks. lisää:
OpoCoaching Oy, Leena Ståhlberg ja Marjaana Herlevi
www.opocoaching.fi/koulumotivaatiovalmennus

Avainsanat

agile leadership arvopohjainen onnellisuus asiat näkyväksi business agility energia ennaltaehkäisy erilaisuus hajautettu myyntitiimi henkilöstön sitouttaminen hyväksyminen intouttaa itsetuntemus Johtaminen Johtamisen kehittäminen johtoryhmätyöskentely luottamus Motivaatio Motivaatiomatch motivaatiorekrytointi Motivaatioteoria muiden arvostaminen muu elämä Myynti oikeat valinnat oivaltaminen oma hyvinvointi omat tarpeet Organisaatiokulttuuri palkitseminen Reiss Motivaaprofiili rekrytointi RMP TAMK Tieteellisesti validoitu Tiimityöskentely Tulevaisuuden kilpaulukyky Tuottava tiimityö työelämä Työhyvinvoinnin kehittäminen työkalu Työnohjaus työuupumus voimavarat yksilölliset motiivit Yksilön motivointi

Viimeisimmät artikkelit

  • Business Agility Institute: What moves you?
  • Yksilöllisesti motivoiva palkitseminen ketterissä ja yhdessäohjautuvissa organisaatioissa
  • Erilaisuus on tietoista vahvuuksilla hersyttelyä
  • Motivaatioymmärryksellä kohti työyhteisöjen harmoniaa

Arkistot

  • huhtikuu 2022
  • maaliskuu 2022
  • helmikuu 2022
  • joulukuu 2021
  • marraskuu 2021
  • lokakuu 2021
  • syyskuu 2021
  • elokuu 2021
  • kesäkuu 2021
  • toukokuu 2021
  • huhtikuu 2021
  • helmikuu 2021
  • tammikuu 2021
  • marraskuu 2020
  • toukokuu 2020
  • huhtikuu 2020
  • maaliskuu 2020
  • helmikuu 2020
  • tammikuu 2020
  • toukokuu 2019
  • huhtikuu 2019
  • maaliskuu 2019
  • helmikuu 2019
  • tammikuu 2019
  • huhtikuu 2018

Kategoriat

  • Motivaatiotietoa
  • Valmentajapalsta

Yhteystiedot

Päivi Mayor
perustaja, hallituksen puheenjohtaja

Kirsi Manelius
toimitusjohtaja
+358 40 520 0049

info@motivaatiotalo.fi

Suomen Motivaatiotalo Oy
c/o Sofia Helsinki
Sofiankatu 4 C
00170 HELSINKI

Tietosuojalauseke_RMP-työkalu_suomeksi

Motivaatiotalo somessa

Email
Facebook
LinkedIn
Vimeo

Parannamme suomalaisten motivaatiota!

”Jokaisella ihmisellä on oikeus tuntea omat yksilölliset motiivinsa ja arvonsa.”

© 2020 Motivaatiotalo