Kirjoittajat: Leena Ståhlberg ja Marjaana Herlevi
RSMP-koulumotivaatiovalmentajia on koulutettu maahamme nyt kahden vuoden ajan. Koulumotivaatiovalmentajien joukko tulee olemaan pian satapäinen, kun 14 Savon ammattiopiston opinto-ohjaajaa saavat alkuvuodesta omat pätevyytensä. Koulumotivaatiovalmentajat ovat pääosin opinto- ja uraohjaajia, mutta joukossa on myös nuorten kanssa toimivia psykiatrisia sairaanhoitajia, kuraattoreita, erityisopettajia, työllisyyspalveluiden asiantuntijoita sekä hanke- ja järjestötyöntekijöitä. RSMP-koulutuksen käyneellä valmentajalla on oikeus hyödyntää työssään 12–25-vuotiaiden nuorten kanssa itseymmärrystä lisäävää ja hyvinvointia tukevaa RMP-motivaatiotyökalua (Reiss Motivation Profile®) tai oikeammin siitä versioitua nuorten RSMP-motivaatiotyökalua (Reiss School Motivation Profile). Henkilökohtainen profiili rakentuu nettikyselyn perusteella ja se käydään aina läpi perusteellisesti aiheeseen vihkiytyneen valmentajan kanssa.
”Kuinka paljon nuorella onkaan näkemyksiä asioista ja myös itsestään, vaikka hän ei niitä tuo julki! Nuori osasi tosi tarkasti ja rehellisesti pohtia tiettyjä asioita, vaikka en ollut edes kuvitellut hänen ajattelevan niitä.”
Nuori voi hyödyntää motivaatiotyökaluun ja sen purkukeskusteluun perehtyneen ohjaajan kanssa omaa profiilia laajasti elämän eri taitekohdissa; koulumotivaatiossa ja sen ylläpitämisessä, elämänhallinnassa, ammatinvalinnassa, urasuunnittelussa ja esim. työ- tai opiskelupaikkaa hakiessa. Motivaatiotietous voi avata nuorelle lisäajatuksia omiin vahvuuksiinsa ja luontaisiin tarpeisiinsa sekä niiden ilmenemiseen liittyen niin opiskelussa kuin työelämässä. Tämä tietous omista henkilökohtaisista ja luontaisista motiiveista on parhaimmillaan työllistymistä edistävää ja syrjäytymistä ehkäisevää tietoa: sen tiedon avulla voi lähteä etsimään omaa alaa ja paikkaa, johon kiinnittyä, ja johon oikeasti tuntee paloa. Lisäksi profiilin purkuun käytetty aika ja henkilökohtainen keskustelu on arvokasta aikaa nuoren ja aikuisen välillä, ja se voi opiskelijan hyvinvoinnin ja jaksamisen kannalta olla hänelle yksi merkittävimmistä ja mieleenpainuvimmista keskusteluista vaikkapa esim. koko lukioaikana.
”Olin hämmästynyt, kuinka syvällekin menevään pohdintaan ysiluokkalainen kykenee ja kuinka hän oikeasti halusi pohtia asioita.”
Koulumotivaatioprofiilit ja niihin liittyvät purkukeskustelut ovat osoittautuneet laajasti itseymmärrystä lisääviksi ja hyvinvointia vahvistaviksi työkaluiksi opiskelijoiden opiskelun, jaksamisen ja valintojen tukena. Sekä nuorilta itseltään että opinto-ohjaajilta tullut palaute ollut erittäin positiivista, ja erityisen ilahduttavaa on ollut se, että myös vanhemmat ovat kiitelleet työkalun tuomaa itseymmärrystä, joka on saattanut jopa näkyä nuoren kokonaisolemuksessa uudenlaisena helpottuneisuutena tai avoimuutena. Myös koulutuksen käyneet nuorten parissa työskentelevät ammattilaiset ovat innostuneet työkalusta niin, että monenlaisia hankkeita ja suunnitelmia on laitettu vireille, ja useat ovat perustaneet oman yrityksenkin, jotta voivat tehdä koulumotivaatiovalmennusta myös itsenäisinä liikkeenharjoittajina. Parhaillaan on käynnissä usean kaupungin (Jyväskylä. Mikkeli, Kuopio, Lempäälä, Kangasala) hanke ”Ohjatusti kohti tulevaisuuden työelämää”, jonka tiimoilta monia hienoja asioita on jo tehtykin nuorten hyväksi. Esimerkiksi Lempäälässä ja Kangasalla lukiolaiset ovat saaneet omat profiilinsa, samoin Kuopiossa profiilit tullaan teettämään kaikille lukion 2. vuositason opiskelijoille. Median lisäksi myös tutkimuslaitokset ovat kiinnostuneita aiheesta, ja muutamia eri viritelmiä mm. työkalun vaikuttavuuden osoittamiseksi on viritteillä (esim. Itä- Suomen yliopiston ohjauksen ja psykologian laitos).
Koska me molemmat koulumotivaatiovalmentajien kouluttajat ja RSMP- valmentajakoulutuksen kehittäjät olemme valmentavan ohjauksen ammattilaisia ja opiskelleet yliopistossa ohjausta tieteenalana, korostuu pitämässämme koulutuksessa myös vahvasti ohjauksellinen puoli: kuinka kohdata nuori oman profiilinsa äärellä dialogisessa keskustelussa, painottaen ratkaisukeskeisellä valmentavalla otteella läsnäoloon, arvostamiseen ja nuoren ajatusten kunnioittamiseen. Kyseessä ei siis ole koulutus, jossa opiskellaan ”testin tekemistä”, vaan koulutus, jonka keskiössä on nuoren ja aikuisen kohtaaminen nuorelle tärkeiden ja häntä motivoivien asioiden äärellä. Yleisin palaute valmentajilta onkin ollut, että motivaatioprofiilin avulla on helppo päästä keskustelemaan nuoren kanssa hyvinkin syvällisesti hänelle tärkeistä asioista, ja että nuorelle – kuten myös valmentajalle – kokemus on ollut positiivinen ja paljon antava. Kuten viimeisimmässä koulutuksessamme eräs lukion opinto-ohjaaja kuvasi harjoituskauttaan:
”Harjoituskauden motivaatioprofiilit olivat kuin keidas aavikolla.”
”Työkalu antaa ihanan mahdollisuuden tutustua nuoreen syvemmin. Välillä koen suurta kädettömyyttä, kun ei oikein ole mitään toimivia apuvälineitä. RSMP on osoittautunut taivaan lahjaksi.”
”Kun nuori saa profiilin kautta ja keskustelussa aidon oman oivalluksen itsestään, merkitys syntyy ja jotain lähtee liikkeelle. Tämä on loistava, asioita konkreettisesti esille tuova työkalu sen avuksi.” Yksi hienoimmista palautteista on se, kun koulutuksen jälkeen porukka on niin innoissaan, ettei malttaisi odottaa seuraavaa motivaatiprofiilin äärellä tapahtuvaa purkukeskustelua. Kaikista hienointa on kuitenkin tieto siitä, että mitä laajemmalle koulumotivaatiovalmennus leviää, sen laajemmalle leviää myös mahdollisuus yhä useamman nuoren saada tarttumapintaa omaan tulevaisuuteensa ja hyvinvointiinsa omasta itsestä lähtevistä vahvuuksista ja voimavaroista käsin. Steven Reissin sanoin: ”Tuntemalla itsensä paremmin ihmiset voivat tehdä mielekkäämpiä valintoja, jotka johtavat merkitykselliseen elämään ja vähentävät ongelmia vuosien saatossa.”
Kirjoittajat ovat pitkän linjan opinto-ohjaajia ja RMP-valmentajia. He kouluttavat Suomeen RSMP-Koulumotivaatiovalmentajia toiveenaan, että jokainen nuori saisi tuntea oman motiivirakenteensa ja hyötyä tästä tiedosta opinnoissaan ja elämänvalinnoissaan. Seuraavat RSMP-koulutukset pidetään Jyväskylässä helmi- maaliskuussa ja Lappeenrannassa maalis–huhtikuussa. Ks. lisää:
OpoCoaching Oy, Leena Ståhlberg ja Marjaana Herlevi
www.opocoaching.fi/koulumotivaatiovalmennus