Master log in
Facebook
LinkedIn
YouTube
Uusi RMP-logo
  • Motivaatioasiaa
  • Tieteellisyys
    • Motivaatioteorian tieteellinen tausta
  • Sertifiointi
    • Sertifioidu Reiss Motivation Profile® -motivaatiovalmentajaksi
    • Sertifioidu Reiss School Motivation Profile® -koulumotivaatiovalmentajaksi
    • Täydennyskoulutus: Reiss Motivation Profile® -tiimivalmennus
  • Käyttäjät
    • Asiakasreferenssejä
  • Kalenteri
  • Valmentajat
  • Koti
  • Kauppa
    • ”Opas yksilöiden ja tiimien motivointiin”
    • ”Opas yksilölliseen motivointiin”
    • Kirja ”Mikä sinua motivoi?”

Organisaatiokulttuuri ja motivaatiot

toukokuu 20, 2019Kirsi ManeliusValmentajapalsta

Kirjoittaja: Minna Gentz

Organisaatiokulttuurit ja niiden kehittäminen on ollut suuren kiinnostuksen kohteena viimeiset vuodet. Human Resources -vastuut vaihtuvat organisaatioissa lennosta People & Culture -vastuiksi ja organisaatioiden kehittämisestä on tullut kokonaisvaltaisempaa. Tai ainakin siihen on pyritty.

Kun maailma ja markkinat ympärillä muuttuu vauhdilla, on organisaatioissa herännyt kysymys: miten me uudistumme sen mukana? Ensin lähdettiin lanseeraamaan muutosjohtamisen perusoppeja ja psykologiaa. Sitten opeteltiin, miten muutoksia johdetaan oikeaoppisesti.

Myöhemmin huomattiin, että:

  1. muutosjohtamisen perustaidot ei vieläkään ole hyppysissä
  2. ei yksinkertaisesti ole aikaa tai resursseja toimia näiden oppien mukaan 3. uudistuksia on samanaikaisesti niin paljon käynnissä, että ihmiset ovat tukossaeivätkä jaksa enää vastaanottaa mitään uutta
  3. taustalla on jotain muuta, joka vaikuttaa siihen, ettei muutos tapahdukaan oikeasti arjessa ja ihmisten käyttäytymisessä. Ja se taustalla oleva tekijä on yrityskulttuuri.

”Yrityskulttuuri on kuningas” -kirjassa Panu Luukka muotoilee yrityskulttuurin näin:

 ”Se miten johtajat toimivat, mistä he puhuvat, miten he puhuvat ja kenelle he puhuvat, on keskeinen yrityskulttuuria määrittävä tekijä. Kulttuuri on siis aina enemmän tai vähemmän johtajansa varjo, niin hyvässä kuin pahassa”. Ja ”johdon asenne ja ihmiskäsitys vaikuttavat keskeisesti siihen millainen organisaation kulttuurista ajan juoksussa muodostuu.

” Käytännön kokemukseni eri organisaatioista on juurikin tämä. Yrityskulttuuriin on ajan saatossa vaikuttanut suuresti perustajien, omistajien ja johtajien omat arvot ja tarpeet eli motiivit. Ja usein uudet henkilöt rekrytoidaan johtajien ja esimiesten omien motiivien pohjalta, jolloin samanlaisuus ja sama kulttuuri arvoineen vahvistuu. Tämä tuo haluttua synergiaa ja tehostaa tekemistä – muodostaa yrityksen ytimen, joka vetää samankaltaisia puoleensa.

Vahvuuksista saattaa muodostua myös heikkous – varsinkin jos näitä arvoja ja motiiveja ei tiedosteta tai ei osata arvostaa tai ottaa asioita huomioon toisenlaiselta arvopohjalta. Tällaiseen kulttuuriin on sitten vaikeaa saada mukaan erilaisia ihmisiä ja vahvuuksia – olemassa oleva kulttuuri helposti hylkii uusia ja erilaisia. Usein organisaation yritys ja tahto uudistua on hyvä – rekrytoidaan rohkeasti toisella tavalla ajattelevia – mutta myöhemmin tuleekin ”tenkkapoo” että miksiköhän nämä uudetihmiset lähtivät pois? Yksi ”superihminen” tai ”superjohtaja” harvoin riittää muuttamaan vuosia tai vuosikymmeniä rakentunutta kulttuuria.

Olen itse hyödyntänyt Reissin motivaatioteoriaa kirkastamaan ja lisäämään tietoisuutta omista ja muiden ihmisten perustarpeista ja motiiveista. Olen avannut motiivien maailmaa yritysjohtajille, jotka tuskailevat esimiestensä kanssa, jotka eivät ”johda” tiimiään riittävän jämäkästi. Ja johtajille, jotka taistelutahdollaan ymmärtämättään ”blokkaavat” alaistensa aktiivisuuden. Ja esimiehille, jotka eivät ymmärrä erilaisia tiimiläisiään. Ja ihmisille, jotka eivät oikein ymmärrä toisiaan – miksi toiselle suunnitelmallisuus ja ennakoitavuus on niin tärkeää? Ja miksi toinen hyppelehtii nopeasti tehtävästä toiseen ja samalla ”sekoittaa” muidenkin työt? Miksi joku ei haluakaan ”olla osana tiimiä”? Ja miksi jotkut tiimit ajautuvat aina tavatessaan ”taisteluasemiin”?

Kaikki ihmiset vaikuttavat organisaation kulttuuriin. Ehdottomasti vaikuttavin keino kulttuurin muuttamiseen (jos sen siis haluaa tehdä) on miettiä ja selvittää rekrytoitavien johtajien, esimiesten ja ylipäätään uusien ihmisten tarpeet ja motiivit – ja vielä kuinka hyvin nämä istuvat siihen, mitä organisaation kulttuurissa halutaan vahvistaa tai heikentää.

Tekstin kirjoittaja Minna Gentz on muutosjohtamisen ja henkilöstöjohtamisen kokenut osaaja, RMP-motivaatiovalmentaja sekä muutosjohtamiseen erikoistuneen Renesans Consulting Oy:n toimitusjohtaja.

renesans.fi

Related Articles

Yksilöllisesti motivoiva palkitseminen ketterissä ja yhdessäohjautuvissa organisaatioissa

huhtikuu 14, 2022Salla

Motivaatioymmärryksellä kohti työyhteisöjen harmoniaa

helmikuu 15, 2022Salla

Motivation, stress, recovery, and physical activity of teachers: discoveries with the Reiss Motivation Profile® and the Firstbeat® measurement

toukokuu 18, 2023Salla

Avainsanat

agile leadership arvopohjainen onnellisuus asiat näkyväksi business agility energia ennaltaehkäisy erilaisuus hajautettu myyntitiimi henkilöstön sitouttaminen hyväksyminen intouttaa itsetuntemus johtajuus Johtaminen Johtamisen kehittäminen johtoryhmätyöskentely luottamus Motivaatio Motivaatioteoria muiden arvostaminen muu elämä Myynti oikeat valinnat oivaltaminen oma hyvinvointi omat tarpeet Organisaatiokulttuuri palkitseminen rekrytointi RMP sote Tieteellisesti validoitu Tiimityöskentely Tulevaisuuden kilpaulukyky Tuottava tiimityö työelämä Työhyvinvoinnin kehittäminen työkalu Työnohjaus työuupumus työyhteisö voimavarat yksilölliset motiivit Yksilön motivointi z-sukupolvi

Viimeisimmät artikkelit

  • RMP-profiili ammatillisen itsetuntemuksen rakentajana
  • Motivation, stress, recovery, and physical activity of teachers: discoveries with the Reiss Motivation Profile® and the Firstbeat® measurement
  • Yksilölliset motivaatiotekijät etäjohtamisen tukena
  • Motivaatio sote-kentän muutoksen ja johtamisen tukena

Arkistot

  • toukokuu 2023
  • helmikuu 2023
  • marraskuu 2022
  • lokakuu 2022
  • syyskuu 2022
  • huhtikuu 2022
  • maaliskuu 2022
  • helmikuu 2022
  • joulukuu 2021
  • marraskuu 2021
  • lokakuu 2021
  • syyskuu 2021
  • elokuu 2021
  • kesäkuu 2021
  • toukokuu 2021
  • huhtikuu 2021
  • helmikuu 2021
  • tammikuu 2021
  • marraskuu 2020
  • toukokuu 2020
  • huhtikuu 2020
  • maaliskuu 2020
  • helmikuu 2020
  • tammikuu 2020
  • toukokuu 2019
  • huhtikuu 2019
  • maaliskuu 2019
  • helmikuu 2019
  • tammikuu 2019
  • huhtikuu 2018

Kategoriat

  • Motivaatiotietoa
  • Valmentajapalsta

Yhteystiedot

Päivi Mayor
perustaja, hallituksen puheenjohtaja

Kirsi Manelius
toimitusjohtaja
+358 40 520 0049

info@motivaatiotalo.fi

Suomen Motivaatiotalo Oy
c/o Sofia Helsinki
Sofiankatu 4 C
00170 HELSINKI

Tietosuojalauseke_RMP-työkalu_suomeksi

Motivaatiotalo somessa

Email
Facebook
LinkedIn
YouTube

Parannamme suomalaisten motivaatiota!

”Jokaisella ihmisellä on oikeus tuntea omat yksilölliset motiivinsa ja arvonsa.”

© 2020 Motivaatiotalo