Kirjoittaja: Riikka Salminen
Lukiomaailma on kulkenut viimeisien vuosien aikana läpi myllerryksien ja mullistusten. Viimeisin uudistunut opetussuunnitelma on nostanut opiskelijoiden yksilöllisen huomioimisen aivan uuteen valokeilaan. Kentällä työtä tekevät opettajat allekirjoittavat varmasti laajasti hyvät tavoitteet opiskelijoiden yksilöllisen huomioimisen ja hyvinvoinnin lisäämisen taustalla. Kuitenkin ylhäältä tulleet päätökset ja uudistukset ovat jättäneet opettajat kysymyksien äärelle: miten saada tuo tavoite toteutettua? Ja erityisesti, miten tehdä opiskelijan yksilöllistämistä ilman, että opettajien jo kovilla oleva hyvinvointi ei tippuisi entisestään?
Olen itse lukio-opettajan roolissani tehnyt jo vuosia töitä monipuolisen ja opiskelijaa yksilöivän opetuksen ja arvioinnin taustalle. Kuitenkin, kun sain tammikuussa 2021 itselleni motivaatioprofiilin, ja kouluttauduin keväällä 2021 RSMP-koulumotivaatiovalmentajaksi, koin aivan uudenlaisen valaistumisen ihmisten erilaisuudesta. En lähtenyt hyödyntämään koulumotivaatiovalmentajana motivaatiotietoutta profiilien purkamisen muodossa, vaan lähdin nimenomaan kohti teorian laajempaa pedagogista soveltamista. Lopulta keväällä 2022 rakentui opettajien koulutuspalvelu Motivaatiokaupunki. Motivaatiokaupungin avulla olenkin päässyt nyt kouluttamaan opettajia kulkemaan kohti erilaisia oppijoita huomioivaa, ja samalla hyvinvoivaa ja motivoivaa, lukio-opetusta ja –arviointia. Ja päässyt auttamaan opettajia vastaamaan uuden LOPS:n haasteisiin huomioimalla samanaikaisesti myös opettajien hyvinvointia.
Valtavan innostavaa on ollut myös käyttää Motivaatiokaupungin kautta tapahtunutta kehitystyötä osana omia oppitunteja ja opintojaksoja. Itselleni on ollut palkitsevaa kuulla opiskelijoiden palautteita siitä, miten he ovat kokeneet muuttuneen pedagogiikan hyötyjä. Tässä muutama esimerkki Solu ja perinnöllisyys-opintojaksolta, johon rakensin videopohjaisen Perinnöllisyyspolku- oppimispolun, ja johon lisäsin pienen pelillisen Genetiikkamestari-lisäosan. Tässä opintopolussa halusin huomioida opiskelijoita seuraavanlaisesti:
1. Videopohjainen opetus mahdollistaa omatahtisen etenemisen polulla. Opiskelija voi päättää, milloin hän tekee arvioitavia suorituksia ja samalla, milloin hänen osaltaan opintojakso on suoritettuna (korkea valta, korkea riippumattomuus).
“Tykkäsin kovasti, että sai mennä omaan tahtiin ja tehdä omien tavoitteiden mukaisesti.”
2. Videopohjainen opetus mahdollistaa sen, että opiskelija voi lähteä luokan ulkopuolelle tekemään rauhassa oppimispolkua. Opiskelijat voivat myös halutessaan pohtia ja opiskella tehtäviä yhdessä (matala ja korkea sosiaaliset kontaktit, matala ja korkea riippumattomuus).
“Tykkäsin tästä videopohjaisesta ”itsenäisestä suorittamisesta”, aamuisin kiva istua yksin hiljaisessa hämärässä kirjastossa ja voi edetä sen mukaan mitä milloinkin ehtii ja jaksaa.”
3. Genetiikkamestari-lisäosa tuo pelillisyyden mukaan polulle. Opiskelijat keräävät pisteitä polun varrelta pelillisen teeman mukaisesti. Genetiikkamestari-peli alkaa introvideolla, jossa puhutaan haasteen vastaanottamisesta ja kohti kunniaa kulkemisesta. Video päättyy lauseeseen “oletko juuri sinä Genetiikkamestari?” (korkea kosto/voittaminen, korkea status).
“Perinnöllisyyspolku oli huippu! Tykkäsin paljon ja opin asiat hyvin. Polku kannusti oppimaan ja haastamaan itseään ja samalla kun välissä oli genetiikkamestari-pelejä, ne innostivat ja nostivat motivaatiota panostaa.”
4. Pelillinen lisäosa mahdollistaa arvosanan korotuksen ja samalla tuo näkyväksi oppimista (tai sen puutetta) jo ennen ensimmäistäkään varsinaista arvioitavaa suoritusta. Opiskelijat voivat siis pelin avulla harjoitella tehtäviä ja saada palautetta osaamisestaan, jolloin arvioitavaan suoritukseen kohdistuva paine on pienempi (korkea mielenrauha, korkea hyväksyntä).
“Genetiikkamestari-peli oli hyvä koska siinä huomasi itse, onko oppinut keskeiset asiat ja sai tietää, missä asioissa on vielä kerrattavaa.”
Motivaatiotietous ja sen hyödyntäminen opetuksessa ja arvioinnissa on mahdollistanut itselleni hyppäyksen pedagogiikkaan, jossa opiskelijan tukeminen erilaisuuksia huomioiden on keskiössä aivan uudella tavalla. Muutoksen taustalle olen tehnyt omannäköisesti, omantahtisesti ja omia vahvuuksiani hyödyntäen työtä, jonka lopputuloksena on rakenteita, joiden sisällä opiskelijat saavat nyt omien motiiviensa mukaisesti ja omaa hyvinvointiaan huomioiden tehdä valintoja. Onhan tämä aika mieletöntä!
Kirjoittaja: RIIKKA SALMINEN, maantieteen ja biologian lehtori / Kuopion klassillinen lukio, RSMP-koulumotivaatiovalmentaja, DigiErko-digipedagogiikan asiantuntija, kouluttaja ja toimitusjohtaja / Educated by Riikka