Kirjoittaja: Minna Lahnaoja
Dialogisuus on ohjaustyön peruskiveä. Sitä, että asettuu aidosti kuuntelemaan ilman ennakkoluuloja. Osaa rauhoittua juuri tähän hetkeen ja auttaa myös asiakasta pysähtymään. Ohjaajana ei voi päästä kenenkään pään sisälle ja täydellisesti ymmärtää toista. Elämänhistoriamme on hionut meille linssit, joilla katsomme maailmaa ja vaikka kuinka puhdistaisimme niitä, ne kuitenkin vääristävät ja ovat vain yksi näkökulma kokonaisuuteen. Meille muodostuu helposti ihan huomaamatta käsityksiä toisesta ja hänen tarpeistaan omien arvojemme perusteella. Joskus voi olla haastellista ymmärtää toisen erilaista arvomaailmaa. On helppo sortua ohjaajasta lähtevään tavoitteellisuuteen. Tietoisuus omista arvoista ja niiden lähtökohdista puhdistaa omia linssejä. Mitä näen kun katson toista ihmistä?
Ohjaukseen tullessaan asiakas voi kokea olevansa vähän solmussa. Näkökulma on kaventunut, eikä osata nähdä kaikkia omia voimavaroja. Ohjaajana tehtäväni on auttaa asiakasta laajentamaan omaa näköalaa. Se edellyttää ohjaussuhteessa avoimuutta, kunnioitusta ja luottamusta. Etsin pitkään työkalua, jolla voisin dialogin ja muiden käyttämieni työkalujen lisäksi tehdä asiakkaan sisäistä maailmaa näkyväksi ja löysin Steven Reissin motivaatioteorian ja RMP Motivaatioprofiilin. Minua kiehtoi ajatus siitä, että ei ole olemassa hyvää eikä huonoa profiilia, on vain erilaisuutta.
Ohjaustyössä motivaatioprofiilista olen ammentanut lukemattomiin tilanteisiin. Eräässä päiväkodissa ratkoimme ihmissuhteiden ristivetoa perustarpeiden avulla. Tiimi oppi nopeasti toistensa perustarpeet ja he hyödynsivät pian tietoa työn suunnittelussa, jotta jokainen saisi päiväänsä niitä työnelementtejä, jotka aidosti innostavat ja lataavat akkuja. Oivallus tiimin jäsenten erilaisuudesta auttoi heitä myös ratkomaan tiimin ristiriidat itsenäisesti. RMP:n avulla asiakas on saattanut ymmärtää nykyisen työnsä ja omien perustarpeidensa ristiriidan. Uraohjauskeskusteluissa RMP:n avulla voidaan tehdä näkyväksi, mikä innostaa, ajaa eteenpäin ja toisaalta mitkä ovat niitä tekijöitä, jotka voivat jarruttaa matkalla. Tähän liittyy myös epätäydellisyyden hyväksyminen. Esimiesvalmennuksissa esimiehet ovat saaneet lisää eväitä omaan johtamiseen. Olipa ohjauksessa kerran myyjäkin, joka paransi tuloksiaan miettimällä, mikä asiakasta motivoi ja personoimalla viestiään asiakaskohtaisesti.
RMP on mielestäni ihmisläheinen työkalu, jonka avulla voi tehdä isoja asioita näkyväksi. Asiakkaat tunnistavat itsensä profiilista hyvin ja purkukeskustelun tuloksena syntyy usein varsinaisia ahaa-elämyksiä. Yksi pysäyttävin kommentti purkukeskustelun jälkeen oli kun asiakas totesi, että ”ymmärsin juuri, että minussa ei ole mitään vikaa”. Juuri näin. Sinä olet ainutlaatuinen ja minä olen ohjaana tässä sua varten.
Kirjoittaja Minna Lahnaoja on Työnohjaaja (STOry), Uraohjaaja, Ammatillinen opettaja, yrittäjä ja RMP Master Motivaatiovalmentaja Tampereelta.